Leden omarmen de principes voor de prolongatie van 2023: we gaan beginnen! |
Tijdens de algemene ledenvergadering van 13 juni hebben de VNAB leden zich geschaard achter de voorgestelde processtappen om te komen tot een efficiëntere prolongatie in januari 2023. Ook zal een aantal leden de voorgestelde hulpmiddelen de komende maanden in gebruik gaan nemen, om zo de doorlooptijden verder te verkorten en daarmee de klant eerder duidelijkheid te verschaffen. |
|
|
|
|
Aanleiding |
Het prolongatieproces legt jaarlijks veel druk op de betrokken partijen in de coassurantiemarkt. In de afgelopen jaren was er ook sprake van een harde markt. Met als gevolg forse problemen rondom de prolongatie zoals inefficiënties, onduidelijkheden in het proces, miscommunicatie en hoge werkdruk met uitval en achterstanden tot gevolg. |
|
|
Terugblik |
De VNAB heeft met een startgroep van 6 leden gewerkt aan de vaststelling van de Contract Zekerheid principes. Deze principes, ofwel procesafspraken, gaan helpen bij het tijdig opstellen van een polis en nota voor de klant. De principes richten zich op de vier hoofdthema’s binnen het prolongatieproces: portefeuillemanagement, onderhandeling, vastlegging en financiële afwikkeling. |
|
|
|
|
|
Zekerheid voor alle partijen in de keten (klant, makelaar, verzekeraar) op een vooraf vastgestelde datum in de vorm van duidelijkheid over dekking, voorwaarden en premie, vastgelegd in de verzekeringsovereenkomst. |
|
|
- Definitie Contract Zekerheid |
|
|
|
|
|
|
|
|
Ervaringen deelnemers van het eerste uur |
Onderstaande video waarin de zes startgroepleden aan het woord zijn, laat zien dat het proces soms uitdagend was. Maar dat het ook belangrijk en waardevol is om de dialoog te hebben waarin daadwerkelijke procesverbeteringen met elkaar besproken zijn. De startgroepleden kwamen tot het inzicht dat we met elkaar al zeer duidelijke afspraken en protocollen hebben, maar er nog niet naar handelen. Dus het is ook een kwestie van gewoon gaan doen wat we de klant beloven! |
|
Document Processtappen en doorlooptijden |
|
Processtappen en doorlooptijden CZ.pdf | |
|
183 kB |
|
De belangrijkste oplevering van het programma is de vaststelling van de Contract Zekerheid principes die gaan helpen bij het tijdig opstellen van een polis en nota voor de klant. Met behulp van deze principes wordt gefaseerd gewerkt naar een samen vastgestelde ambitie. Om al op korte termijn het prolongatieproces te verbeteren, zijn ook concrete hulpmiddelen ontwikkeld. Deze hulpmiddelen kunnen de komende prolongatie worden toegepast door alle leden die daarvoor belangstelling hebben. |
|
|
|
De hulpmiddelen op een rij |
- Spreiding van de piekbelasting: Een pilot met meerjarige contracten en andere ingangsdata levert inzichten en voorstellen op om de gehele portefeuille beter te spreiden.
- Gestructureerd opzeggen: Er is een format ontwikkeld om op uniforme wijze posten op te zeggen, inclusief verlengingsvoorstel. Dit geeft vroeg in het proces duidelijkheid over de status van de portefeuille en maakt de verwerking efficiënter.
- Inventarisatieformulier deel A & B: Gebruik van een vast inventarisatieformulier cq. een checklist voor de vastlegging tussen makelaar en verzekeraar van A. het risico en B. de deal, voorkomt discussie over de gemaakte afspraken én leidt tot een ‘first time right’ polis.
- Werkwijze afwijzen: Strakke nieuwe werkafspraken en aanpassing in e-ABS voor het afwijzen van een polis verbeteren het afwijzingsproces voor zowel verzekeraars als makelaars.
- Prolongatie dashboard: Met behulp van een eigen prolongatiebarometer volgen organisaties de voortgang van zichzelf, maar ook van hun samenwerkingspartners, op het behalen van de afgesproken deadlines. De nieuwe rapportage over plaatsingstijd van de makelaar ondersteunt hierbij.
|
|
Meer informatie & contact |
Op onze website vindt u alles over Contract Zekerheid. Vragen of suggesties kunt u sturen naar contractzekerheid@vnab.nl. Ook kunnen wij helpen bij het presenteren van de principes en doorlooptijden in de eigen organisatie. De presentatie van de ALV is daarbij goed te gebruiken, maar mocht verdere hulp nodig zijn dan horen wij dat graag. |
Collega's aan de verzendlijst toevoegen? Laat het ons weten! |
|
|
|
|
|
|
|
|
Hoe nu verder? |
Hoe succesvol we zijn in het realiseren van de in de protocollen vastgelegde doorlooptijd, uiterlijk drie maanden na ingangsdatum, bepalen we met elkaar. We volgen de komende tijd hoe het gaat met alle tussenstappen die we zetten om ons einddoel als branche te halen. Ook ontwikkelen we een dashboard, waarin maandelijks de score van verzekeraars en makelaars op het halen van de doorlooptijden gepresenteerd wordt. We zullen regelmatig via deze updates terugkoppelen hoe het gaat. Zowel wanneer er iets te vieren is, als wanneer we met elkaar toch nog een tandje beter moeten presteren. |
|
|
Volgende update |
Eind juli verschijnt de tweede Contract Zekerheid update waarin u alles leest over de hulpmiddelen gestructureerd opzeggen en de werkwijze afwijzen. |
|
|
|
|
|