Samen onderweg naar de prolongatie van 2023 |
We zijn uit de startblokken. Vanaf 1 juli loopt de planning om tot een gedegen, goed voorbereide prolongatie te komen. Vanaf nu houden we met elkaar de vinger aan de pols om te zien of we op koers liggen met de overeengekomen principes van het programma Contract Zekerheid. Bent u zelf tevreden over de eerste processtappen binnen uw eigen organisatie? |
|
|
|
De eerste processtap: contouren beleid verzekeraars en risico-informatie klanten |
Om zo vroeg mogelijk in het proces inzicht te hebben in de risk appetite van verzekeraars, is afgesproken om de contouren van het beleid voor 2023 rond 1 juli te delen met makelaars. Omdat alle leden recent gestart zijn met de Contract Zekerheid principes, zal dit mogelijk nog niet bij alle verzekeraars gelukt zijn. Neem daarom alvast een kijkje bij de volgende processtap: rond 1 september maken verzekeraars de definitieve risk appetite bekend. Tegelijkertijd zijn makelaars druk bezig om te zorgen dat de risico-informatie van klanten weer helemaal up-to-date is. In het kader van de zorgplicht een klus die natuurlijk nooit klaar is. De afspraak binnen Contract Zekerheid is dat makelaars ernaar streven om rond 1 september de benodigde risico-informatie van de klant te completeren, zodat een verlengingsvoorstel uitgebracht kan worden. |
|
|
|
Performance makelaars en verzekeraars inzichtelijk |
Verzekeraars laten betere performance zien, de makelaars zijn nog onderweg. Vanuit het programma Contract Zekerheid is een nieuw dashboard opgezet om ketenbreed de performance beter te kunnen volgen. Vanaf deze maand zijn op help.vnab.nl maand- en kwartaalrapportages te vinden met daarin de nieuwe plaatsingstijd (makelaars) en de bekende reactietijd (verzekeraars). Natuurlijk heeft u ook graag inzicht in de performance van uw eigen organisatie. Daarom treft u via onderstaande link meer informatie en een korte instructie aan. Met deze instructie kunt u zelf de performance van uw eigen organisatie uit het Management Informatie Systeem (MIS) genereren. Wat opvalt, is dat de reactietijden van verzekeraars, in vergelijking met vorig jaar, zowel in het eerste als tweede kwartaal vooruit zijn gegaan. Ook tussen het eerste en tweede kwartaal van dit jaar is een verbetering zichtbaar. De performance is van 66% naar 72% op tijd gestegen. Bij makelaars zien we in beide kwartalen nog geen verbetering optreden ten opzichte van dezelfde kwartalen vorig jaar. Meer informatie & instructie |
|
|
In gesprek met NARIM |
De klant heeft een belangrijke rol in het werkproces. Daarom is de VNAB op 20 september te gast bij NARIM. Samen met startgroepleden gaan we de dialoog aan met NARIM leden en nemen we hen mee in de overeengekomen doorlooptijden en hulpmiddelen van Contract Zekerheid. Ook gaan we in gesprek over de rol die NARIM leden als klant in het proces hebben. We zijn blij met de aandacht voor Contract Zekerheid binnen NARIM. Hoe meer deelnemers in de keten bewust omgaan met de doorlooptijden, hoe beter ons gezamenlijke resultaat wordt. |
|
|
|
|
De eerste hulpmiddelen zijn live! |
- Pilot spreiding piekbelasting: Een pilot met meerjarige contracten en andere ingangsdata levert inzichten en voorstellen op om de gehele portefeuille beter te spreiden. Geen specifiek hulpmiddel; wel een uitgevoerd onderzoek waaruit blijkt dat leden kansen zien. Wanneer u zich voorneemt om tijdens de komende renewal beide opties in uw teams actief bespreekbaar te maken, helpt u uw eigen proces. Een 5% lagere piek in januari maakt in de verbetering van uw performance al een groot verschil.
- Format gestructureerd opzeggen: Er is een format ontwikkeld om op uniforme wijze posten op te zeggen, inclusief een concreet verlengingsvoorstel. Dit geeft vroeg in het proces duidelijkheid over de status van de portefeuille en maakt de verwerking efficiënter. U kunt het format hier terugvinden.
- Inventarisatieformulier property: Gebruik van een vast inventarisatieformulier (c.q. checklist) voor de vastlegging tussen makelaar en verzekeraar van het risico en de deal, voorkomt discussie over de gemaakte afspraken én leidt tot een ‘first time right’ polis. We starten met een formulier specifiek voor Property. U wordt van harte uitgenodigd om het formulier te gebruiken, zodat we van uw ervaringen kunnen leren.
- Nieuwe werkwijze afwijzen: Strakke nieuwe werkafspraken en aanpassing in e-ABS voor het afwijzen van een polis, verbeteren het afwijzingsproces voor zowel verzekeraars als makelaars. Bovendien is er een e-ABS update in september, waardoor u als verzekeraar nog duidelijker kunt aangeven wat de afwijsreden is. Tip! We zien dat het ontbreken van de juiste sanctiecheck nog steeds een van de hoofdredenen is waarom een polis wordt afgewezen. Als makelaar kunt u via een rapportage uit MIS zelf precies volgen voor welke polissen u nog geen sanctiecheck heeft uitgevoerd. Door dit op voorhand te controleren, voorkomt u veel vertraging aan het einde van het proces.
- Checklist eigen prolongatie dashboard: Met behulp van een eigen prolongatiebarometer volgen organisaties de voortgang van zichzelf, maar ook van hun samenwerkingspartners, op het behalen van de afgesproken deadlines. De nieuwe rapportage over plaatsingstijd van de makelaar ondersteunt hierbij. U vindt op de website een checklist om te komen tot een eigen dashboard voor Contract Zekerheid.
|
|
Meer informatie & contact |
Op onze website vindt u alles over Contract Zekerheid. Vragen of suggesties kunt u sturen naar contractzekerheid@vnab.nl. Ook kunnen wij helpen bij het presenteren van de principes en doorlooptijden in de eigen organisatie. De presentatie van de ALV is daarbij goed te gebruiken, maar mocht verdere hulp nodig zijn, dan horen wij dat graag. |
Collega's aan de verzendlijst toevoegen? Laat het ons weten! |
|
|
|
|
|
|
|
|
Succes! |
Gaan we het met elkaar redden dit jaar? 95% van de polissen binnen drie maanden na ingangsdatum van het risico bij de klant? We volgen de komende tijd hoe het gaat met alle tussenstappen die we zetten om ons einddoel als branche te halen. We stellen het zeer op prijs wanneer u ons op de hoogte houdt van uw eigen voortgang. U kunt ons hierover mailen op contractzekerheid@vnab.nl. |
|
|
Volgende update |
We zullen regelmatig via deze updates terugkoppelen hoe het gaat. Zowel wanneer er iets te vieren is, als wanneer we met elkaar toch nog een tandje beter moeten presteren. Begin september verschijnt de derde Contract Zekerheid update. Kijk intussen voor alle informatie over Contract Zekerheid op onze website. |
|
|
|
|
|