Op weg naar een soepele prolongatie 2023 |
We zijn uit de startblokken en de eerste resultaten zijn zichtbaar. De verzekeraars in de startgroep werken hard aan het tot stand brengen van de opzeglijsten en de makelaars zorgen ervoor dat deze opzeggingen op de juiste plek in hun eigen organisatie terecht komen. Het kenbaar maken van de risk appetite voor 1 september is in de startgroep voor 80% van de portefeuille gelukt. Ook buiten de startgroep hebben wij al mooie succesverhalen voorbij zien komen. Maar wij ontvangen ook signalen dat de Contract Zekerheid principes nog niet door alle leden worden nageleefd. Bent u zelf tevreden over de eerste processtappen binnen uw eigen organisatie? Heeft u al inzichtelijk hoe de verzekeraars en/of makelaars waarmee u zaken doet presteren? Spreek elkaar aan op de gemaakte afspraken. Alleen samen kunnen we een soepele prolongatie realiseren. |
|
|
|
Next: gestructureerd opzeggen uiterlijk 1 okt |
- Verzekeraars sturen opzeggingen, zo veel mogelijk incl. concrete verlengingsvoorstellen, via een standaard opzeglijst in Excel.
- Er wordt niet meer via brieven of e-mails gecommuniceerd. Zo nodig kan wel meerdere keren een lijst gestuurd worden, zolang het format maar wordt gebruikt en de lijst uiterlijk 1 oktober binnen is bij de makelaar.
- Makelaars benaderen verzekeraars actief met het verzoek om de opzeglijst te gebruiken, deze uiterlijk 1 oktober in te sturen én geven aan naar welke e-mailadressen per businessline de lijsten gestuurd mogen worden.
- Vergeet niet om bij opzeggingen met verlengingsvoorstellen te proberen de ingangsdatum te verleggen naar een ander moment dan 1 januari, zodat de piekbelasting kleiner wordt. Dit gebeurt bij sommige leden al actief.
- Aandachtspunt: Er zijn drie manieren waarop de volger in de opzeglijst kan laten weten wat hij doet. (1) Wachten op voorstel leider, (2) volgen leider of (3) eigen voorstel doen in de lijst.
- Voor het contact tussen makelaar en verzekeraar kan gebruik gemaakt worden van het inventarisatieformulier deel A (uitwisselen risico-informatie) property. De makelaar kan uiteraard ook voor een andere vorm kiezen.
- We werken in de startgroep nog aan een korte checklist die gebruikt kan worden om de deal te bevestigen en vast te leggen. Hiermee willen we het percentage first time right van de polis verder verhogen.
|
|
|
|
We gaan vooruit! |
Zowel makelaars als verzekeraars laten in augustus een betere performance zien dan in augustus 2021. Vanuit het programma Contract Zekerheid is een nieuw dashboard opgezet om ketenbreed de performance beter te kunnen volgen. Op help.vnab.nl zijn maand- en kwartaalrapportages te vinden met daarin de nieuwe plaatsingstijd (makelaars) en de bekende reactietijd (verzekeraars). Natuurlijk heeft u ook graag inzicht in de performance van uw eigen organisatie. Daarom treft u via onderstaande link meer informatie en een korte instructie aan. Met deze instructie kunt u zelf de performance van uw eigen organisatie uit het Management Informatie Systeem (MIS) genereren. Wat opvalt in augustus is dat verzekeraars de verbeterde reactietijden van de afgelopen periode vast hebben kunnen houden. De score is in augustus nagenoeg gelijk gebleven aan juli van dit jaar. Ten opzichte van augustus 2021 is een verbetering te zien van 9%. Zagen we in eerdere maanden nog geen verbetering in de plaatsingstijd van makelaars, is dat deze maand wel het geval. 59% van de plaatsingen zijn binnen 60 dagen ter akkoord aangeboden ten opzichte van 52% in augustus 2021. Meer informatie & instructie |
|
|
Marine: drie vs. twee maanden opzegtermijn |
Bij de uitwerking van de Contract Zekerheid principes is steeds gerekend met de voor de meeste business lines geldende drie maanden opzegtermijn. In sommige business lines wordt echter gewerkt met twee maanden. Voor Marine is het volgende besproken. Twee maanden is de uiterste contractuele opzegtermijn. Dat neemt niet weg dat in de praktijk zoveel mogelijk kan worden aangesloten op de termijnen van Contract Zekerheid. Dat betekent dat opzeggingen zoveel mogelijk drie maanden van tevoren worden gedaan. Als blijkt dat in de derde maand nog relevante schades optreden of worden gemeld, is er nog steeds contractuele ruimte om een opzegtermijn van twee maanden te hanteren. Dit zouden echter uitzonderingen moeten zijn. In de dashboards volgen wij hoe het de business line Marine is vergaan. Na afloop van de prolongatie evalueren wij of er aanleiding is geweest om terug te grijpen op de contractuele opzegtermijn van twee maanden. Zo niet, dan kan bekeken worden of eind 2023 de opzegtermijn in de contracten voor 2024 aangepast kan worden. |
|
|
Werkwijze afwijzen |
Strakke nieuwe werkafspraken en aanpassingen in e-ABS verbeteren het afwijzingsproces voor zowel verzekeraars als makelaars. U kunt als verzekeraar nog duidelijker aangeven wat de afwijsreden is. We zien dat het ontbreken van de juiste sanctiecheck nog steeds een van de hoofdredenen is waarom een polis wordt afgewezen. Als makelaar kunt u via een rapportage uit MIS zelf precies volgen voor welke polissen u nog geen sanctiecheck heeft uitgevoerd. Door dit op voorhand te controleren, voorkomt u veel vertraging aan het einde van het proces. Alles over de e-ABS aanpassing is te lezen in de release notes. |
|
|
|
|
Meer informatie & contact |
Op onze website vindt u alles over Contract Zekerheid. Vragen of suggesties kunt u sturen naar contractzekerheid@vnab.nl. Ook kunnen wij helpen bij het presenteren van de principes en doorlooptijden in de eigen organisatie. De presentatie van de ALV is daarbij goed te gebruiken, maar mocht verdere hulp nodig zijn, dan horen wij dat graag. |
Collega's aan de verzendlijst toevoegen? Laat het ons weten! |
|
|
|
|
|
|
|
|
Vertel het ons! |
Hoe gaat het met uw eigen Contract Zekerheid? Bent u bezig met het implementeren van de processtappen in eigen huis? Wat vindt u van de inspanningen van de verzekeraars en makelaars waar u zaken mee doet? Wij zijn blij met de signalen die wij al van diverse leden hebben ontvangen. Succesverhalen maar ook signalen dat de Contract Zekerheid principes nog niet door alle leden nageleefd worden. We zoeken deze maand met zoveel mogelijk leden contact om de ervaringen op te halen. Zelf met ons in contact komen? Dat kan via contractzekerheid@vnab.nl. |
|
|
Volgende update |
We zullen regelmatig via deze updates terugkoppelen hoe het gaat. Zowel wanneer er iets te vieren is, als wanneer we met elkaar toch nog een tandje beter moeten presteren. Begin oktober verschijnt de vierde Contract Zekerheid update. Kijk intussen voor alle informatie over Contract Zekerheid op onze website. |
|
|
|
|
|