20% van de opzeggingen via opzeglijsten en inclusief concrete verlengingsvoorstellen |
Inmiddels hebben we de volgende mijlpaal in het Contract Zekerheidsproces bereikt. De opzeggingen voor januari zijn de deur uit. Naast de verzekeraars binnen de startgroep, zien we een aantal andere verzekeraars een serieuze verbeterstap maken in dit proces. Steeds meer verlengingsvoorstellen worden toegevoegd aan de opzeggingen. Opzeggingen die steeds vaker via een lijst in plaats van brieven en losse e-mails worden aangeleverd bij de makelaars. We zien echter ook veel partijen nog worstelen met deze stap, vooral door de extra druk rondom de hoge inflatie en additionele clausules i.v.m. de oorlogssituatie. |
|
|
|
Startgroep kijkt voorzichtig positief terug op tweede belangrijke mijlpaal |
Tijdens een korte evaluatiesessie bespraken de startgroepleden hoe de voorbereiding van de januariprolongatie is verlopen binnen de eigen organisaties. 1. Opzeglijsten met verlengingsvoorstellen maken: het was veel werk, maar het was het waard. IT-afdelingen moesten flink aan de bak, underwriters werkten gestructureerd en werden daarbij goed ondersteund door de UW-assistants om hen heen. Interne processen en procedures zijn onder de loep genomen en aangescherpt. Bijkomend voordeel is dat de lijsten goede input zijn voor het eigen prolongatiedashboard. Alle startgroepleden hebben daar hard aan gewerkt. De verzekeraars zijn er trots op dat ze zich het nieuwe proces voor bijna alle business lines eigen hebben gemaakt. 2. Ook al is tijdens de ALV van 13 juni commitment op het nieuwe proces van Contract Zekerheid afgegeven, in de praktijk zien we nog veel partijen worstelen met het nieuwe ritme. Complimenten daarom voor de startgroepleden die gestaag doorgewerkt hebben. Buiten de startgroep zien we allerlei varianten van lijsten voorbijkomen: lijsten zonder de voorgeschreven velden, lijsten zelfs zonder polisnummers, maar ook pdf-versies van lijsten, waardoor ze niet verwerkt konden worden. Naast de verschillende varianten van lijsten zien we ook nog steeds losse opzeggingen voorbij komen. Alle startgroepleden benadrukken het belang van het uniforme format. 3. Het lijkt erop dat door het tijdig doen van de verlengingsvoorstellen en de handzame overzichten, de makelaars uit de startgroep versneld inzicht hebben in polissen die ongewijzigd of met kleine aanpassingen doorgezet kunnen worden naar backoffice afdelingen voor de polisopmaak. Sluiters geven aan dat ze met veel plezier met de opzeglijsten hebben gewerkt en de lijsten een goed overzicht geven in de stand van de portefeuille. Natuurlijk is het jammer dat nog niet alle verzekeraars meedoen, maar de eerste stap is gezet. 4. Omdat onze gezamenlijke doelstelling pas slaagt wanneer iedereen meedoet, blijven we vanuit de VNAB de dialoog opzoeken met verzekeraars die nog niet met opzeglijsten werken. De februariprolongatie is de volgende kans om aan boord te stappen. Graag bespreken we met leden wat er nodig is om tijdens het volgende prolongatiemoment alsnog in te stappen. |
|
|
|
Dashboard september: verzekeraars houden verbeterde score vast, makelaars stagneren |
Evenals in augustus laten verzekeraars een blijvend betere performance zien dan vorig jaar. In september is 71% van de polissen binnen vijf werkdagen geaccordeerd, ten opzichte van 63% in september vorig jaar. Bij makelaars lijkt de performance helaas te stagneren. In september werden 55% van de polissen op tijd geplaatst. Slechts een kleine verbetering ten opzichte van 52% in september 2021. Individueel zien we mooie resultaten bij enkele leden die al hard op weg zijn. Zo laten de hoogste stijgers bij verzekeraars en makelaars een verbetering van ruim 30% zien. Maar met name bij makelaars zien we in september veel leden met een verslechterde score ten opzichte van september 2021. Belangrijk dus om goed met elkaar te onderzoeken hoe dit komt en vooral wat eraan gedaan kan worden de komende maanden. Voor zowel de makelaars als verzekeraars geldt dat er nog een uitdagende weg te gaan is om de doelstelling van 95% te halen. Vanuit het programma Contract Zekerheid is een nieuw dashboard opgezet om ketenbreed de performance beter te kunnen volgen. Op help.vnab.nl zijn maand- en kwartaalrapportages te vinden met daarin de nieuwe plaatsingstijd (makelaars) en de bekende reactietijd (verzekeraars). Natuurlijk heeft u ook graag inzicht in de performance van uw eigen organisatie. Daarom treft u via onderstaande link meer informatie en een korte instructie aan. Met deze instructie kunt u zelf de performance van uw eigen organisatie uit het Management Informatie Systeem (MIS) genereren. Meer informatie & instructie |
|
|
NARIM en VNAB in gesprek over Contract Zekerheid |
Op 20 september ontmoetten 26 NARIM leden de VNAB om te praten over het programma Contract Zekerheid. Ook voor NARIM leden zijn voorspelbaarheid en betrouwbaarheid tijdens de prolongatie van groot belang. Tijdens de sessie werd stilgestaan bij het werkproces zoals dat is afgesproken met de leden van de VNAB. Het programma kan rekenen op enthousiasme. NARIM leden vinden het handig om te weten welke deadlines afgesproken zijn in de keten. Ook het feit dat opzeggingen meer voorzien gaan worden van concrete verlengingsvoorstellen, kan rekenen op enthousiaste reacties. Verbeter ideeën NARIM leden hechten belang aan het zo snel mogelijk krijgen van duidelijkheid over de verzekerbaarheid van het risico. Service, goede administratieve verwerking, snelheid van reageren, kennis en kunde zijn voor de leden belangrijk; prijs is niet van doorslaggevend belang. De leden realiseren zich goed dat ook zij een bijdrage kunnen leveren, bijvoorbeeld door de benodigde risico-informatie tijdig te leveren. Er valt mogelijk winst te behalen bij het uitvragen van deze informatie. Momenteel wordt er veel informatie opgevraagd en soms ook meerdere keren. Slimme tooling, zoals door enkele makelaars al wordt gebruikt, zou hierbij uitkomst kunnen bieden. Verdere automatisering van het werkproces is sowieso een interessant punt voor NARIM leden. Er werd ook gesproken over de ingangsdatum van de polis. Het overgrote deel van de e-ABS polissen gaat in op 1 januari, wat zorgt voor een grote piekbelasting bij de leden. Onder de aanwezigen NARIM leden waren slechts twéé partijen met een voorkeur voor deze datum. De overige aanwezigen kenden allemaal andere ingangsdata zeer verspreid over het jaar. Kennis bijspijkeren? Tijdens de sessie valt op dat er (te) weinig kennis is onder de aanwezigen over de sanctiewetgeving. De VNAB en NARIM verkennen binnenkort de mogelijkheden voor het aanbieden van een kennissessie over de sanctiewetgeving. Zowel de VNAB als NARIM kijken terug op een waardevolle middag. Afgesproken is dat de sessie in april 2023 een vervolg zal krijgen. |
|
|
Pilot: format vastleggen van de deal |
Bij het doen van een verlengingsvoorstel is het relevant of een verzekeraar volger of leider is. We benadrukken het belang dat de leider ook zoveel mogelijk de leiding neemt én krijgt. In het opzegformat kan in de kolom waarin het voorstel toegelicht wordt, worden aangegeven of men de leider volgt of wacht op het voorstel van de leider. Indien het echt niet anders kan, kan uiteraard een eigen voorstel worden gedaan. Ook hebben we een bescheiden format ontwikkeld - als pilot - om de deal tussen makelaar en verzekeraar te bevestigen. We weten dan zeker dat alle relevante zaken tussen partijen zijn bevestigd. Dit document kan vervolgens gebruikt worden om de backoffice te instrueren t.b.v. de polis opmaak. Download format vastleggen deal |
|
|
|
|
Collectieve wijzigingen op januari polissen? |
|
Wij adviseren makelaars om plaatsingen een tag mee te geven zodat verzekeraars in bulk kunnen accorderen. Dit is de tijd waarin collectieve wijzigingen worden uitgevoerd, bijvoorbeeld voor het toevoegen van een clausule of voorwaarden of het wijzigen van een poolverdeling. Het accorderen van de individuele polissen is voor de betrokken verzekeraars veel werk. Het proces kan veel sneller en efficiënter als de verzekeraars gebruik kunnen maken van bulk accorderen. Om ervoor te zorgen dat de verzekeraars kunnen bulk accorderen, is er een tag nodig op de nieuwe plaatsing. De makelaar kan deze tag plaatsen. |
|
|
|
|
|
|
|
Meer informatie & contact |
Op onze website vindt u alles over Contract Zekerheid. Vragen of suggesties kunt u sturen naar contractzekerheid@vnab.nl. Ook kunnen wij helpen bij het presenteren van de principes en doorlooptijden in de eigen organisatie. De presentatie van de ALV is daarbij goed te gebruiken, maar mocht verdere hulp nodig zijn, dan horen wij dat graag. |
Collega's aan de verzendlijst toevoegen? Laat het ons weten! |
|
|
|
|
|
|
|
|
Vertel het ons! |
Hoe gaat het met uw eigen Contract Zekerheid? Bent u bezig met het implementeren van de processtappen in eigen huis? Wat vindt u van de inspanningen van de verzekeraars en makelaars waar u zaken mee doet? We zoeken deze maand met zoveel mogelijk leden contact om de ervaringen op te halen. Zelf met ons in contact komen? Dat kan via contractzekerheid@vnab.nl. |
|
|
Meer weten? |
We zullen regelmatig via deze updates terugkoppelen hoe het gaat. Zowel wanneer er iets te vieren is, als wanneer we met elkaar toch nog een tandje beter moeten presteren. Kijk intussen voor alle informatie over Contract Zekerheid op onze website. |
|
|
|
|
|