In december gingen leden met een gemiddelde performance van 70% de januari prolongatie in. Hoe loopt het af en hoe kunnen we het proces gezamenlijk nog beter maken? |
Een nieuw jaar en ook een nieuwe Contract Zekerheid update vol inzichten over onze weg tot nu toe, maar vooral ook vooruitkijkend. De survey onder de leden geeft ons inzichten en er is een mooie podcast over Contract Zekerheid gemaakt. We starten een klankbordgroep met maar liefst 15 leden! Hoe kunnen we het prolongatieproces verder verbeteren en zo onze performancecijfers verhogen? |
|
|
|
|
Niets is zo moeilijk als het maken van een goede afspraak, behalve dan het nakomen ervan. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Stevige dialoog tijdens algemene ledenvergadering 12 december |
Op 13 juni 2022 maakten de leden tijdens de algemene ledenvergadering afspraken met elkaar: we zorgen dat ons prolongatieproces beter zal verlopen zodat onze klanten eerder zekerheid hebben. Daarom omarmden alle leden de principes van Contract Zekerheid: binnen drie maanden ná ingangsdatum liggen polis en nota bij de klant op de mat. In de praktijk lukt het een groot deel van de leden nog niet om deze afspraak na te komen. Deels omdat de wil er nog niet voldoende is, maar deels ook omdat het nakomen van deze stevige procesaanscherpingen moeite kost. Ook vraagt het geduld om een gedragsverandering bij alle collega’s in de keten tot stand te brengen. Ingesleten patronen van vele jaren, zijn niet binnen zes maanden veranderd. Tijdens de ledenvergadering in december 2022 bleek dat er begrip is voor het (nog) niet kunnen, maar niet voor het niet willen. De keten is zo sterk als de zwakste schakel en daarom is het van belang dat alle leden participeren. Pas wanneer de laatste verzekeraar heeft getekend, kan een polis naar de klant. Het belang van het programma wordt nog steeds breed gesteund. Daarom herbevestigde de ledenvergadering in december 2022 dat ieder lid de benodigde verbeteringen zo snel als mogelijk gaat doorvoeren. Want ook tijdens de komende prolongatiemomenten blijven de afgesproken doorlooptijden en procesafspraken van belang. Benieuwd naar de startmomenten per prolongatie? Download dan hieronder het overzicht. |
|
|
|
Survey ondersteunt signalen ALV, afspraken worden nog niet nagekomen |
Een uitvraag over de eerste ervaringen met Contract Zekerheid en het gebruik van de hulpmiddelen, laat zien dat we er nog niet zijn:
- 29% van de makelaars werkt volgens de principes, tegenover 33% van de verzekeraars.
- 90% van de makelaars geeft zijn eigen performance een 6 of hoger, tegenover 70% van de verzekeraars.
Toch merken we zowel in de survey-uitspraken als tijdens de ALV, dat leden wel gezamenlijk vooruit willen. Maar liefst 15 leden (hierboven afgebeeld) hebben zich aangemeld voor de klankbordgroep. Deze groep wordt, naast de startgroepleden van het eerste uur, in het leven geroepen om de olievlek groter te laten worden. De klankbordgroep zal in het teken staan van het bespreken van de eigen ervaringen. Zowel om van elkaar te leren, als om elkaar te helpen. Ook nemen we de gelegenheid om in deze groep de hulpmiddelen te evalueren en verder te verbeteren. |
|
Dashboard december: mooie stappen vooruit door zowel makelaars als verzekeraars |
In december hebben verzekeraars in 77% van de gevallen tijdig gereageerd, ten opzichte van 65% in december vorig jaar. Makelaars hebben 86% van de plaatsingen binnen 60 dagen voor ingangsdatum aangeboden (vorig jaar 84%), waarvan 70% zelfs voor ingangsdatum. We zien dat diverse leden extra stappen hebben gezet, o.a. extra personele capaciteit en IT-ontwikkelingen, om de prestaties tijdens de forse januari prolongatie te verbeteren. De zes startgroepleden van het eerste uur geven prachtige resultaten met soms zelfs een verdubbeling van de performance ten opzichte van 2021. Het is goed om te zien dat het harde werken ook daadwerkelijk leidt tot verbeterde resultaten. Vanuit het programma Contract Zekerheid is een nieuw dashboard opgezet om ketenbreed de performance beter te kunnen volgen. Op help.vnab.nl zijn maand- en kwartaalrapportages te vinden met daarin de nieuwe plaatsingstijd (makelaars) en de bekende reactietijd (verzekeraars). Natuurlijk heeft u ook graag inzicht in de performance van uw eigen organisatie. Daarom treft u via onderstaande link meer informatie en een korte instructie aan. Met deze instructie kunt u zelf de performance van uw eigen organisatie uit het Management Informatie Systeem (MIS) genereren. Meer informatie & instructie |
|
Eerste evaluatie opzeglijsten geeft waardevolle inzichten |
Een aantal leden heeft al de moeite genomen om feedback te geven op de Excellijst voor het gestructureerd opzeggen inclusief verlengingsvoorstel. Hieronder een eerste overzicht van mogelijke verbeterpunten:
- Zolang niet alle verzekeraars de lijst gebruiken als tool, is het voor makelaars veel werk om alle informatie bij elkaar te krijgen in één overzicht.
- Het zou erg prettig zijn wanneer makelaars via dezelfde lijst terugkoppeling geven aan verzekeraars
- Kunnen er meer opzeg redenen worden toegevoegd?
- Verzekeraars missen nog regelmatig de e-mailadressen van makelaars, hoe kunnen we elkaar beter informeren?
- Kunnen verzekeraars in de maand september meerdere versies sturen, zodat de eerste opzeggingen direct met makelaars gedeeld kunnen worden?
- Hoe kunnen we veilig verzenden naar elkaar, zolang we de opzeggingen (nog) niet via e-ABS kunnen doen?
De VNAB zal alle verbeterpunten meenemen naar de start- en klankbordgroep. Graag ontvangen we ook uw ervaringen. U kunt dit laten weten via contractzekerheid@vnab.nl. |
|
VNAB podcast Contract Zekerheid |
|
In de elfde aflevering van de VNAB podcast praten Rianne Baumann (Raetsheren) en Thom Mallant (Allianz), twee leden van de startgroep, met Rob ter Mors (VNAB) en presentator Maarten Bouwhuis over Contract Zekerheid. Wat is het probleem dat het programma moet oplossen? Voor wie en waarom doen we het? Hoe gaat het met de adoptie van het programma en waar willen we volgend jaar staan in dit proces? En zeker niet onbelangrijk: waarom is het programma voor de klant belangrijk? Bonny Lepidis (Havensteder) deelt in een kort fragment haar eerste ervaringen. Deze en alle andere VNAB podcasts zijn de beluisteren via Spotify, SoundCloud en Apple Podcast. |
|
|
|
|
|
Meer informatie & contact |
Op onze website vindt u alles over Contract Zekerheid. Vragen of suggesties kunt u sturen naar contractzekerheid@vnab.nl. Ook kunnen wij helpen bij het presenteren van de principes en doorlooptijden in de eigen organisatie. De presentatie van de ALV is daarbij goed te gebruiken, maar mocht verdere hulp nodig zijn, dan horen wij dat graag. |
Collega's aan de verzendlijst toevoegen? Laat het ons weten! |
|
|
|
|
|
|
|
|
Save the date! Rondetafels |
Het succes van het programma Contract Zekerheid valt of staat met het gezamenlijk als branche implementeren en naleven van de principes en doelstellingen. Tijdens rondetafels op 16, 24, 28 en 29 maart blikken wij graag met onze leden terug op de januari 2022 prolongatie. Hoe is dit verlopen? Wat ging goed, waar kan het nog beter? Maar kijken we ook vooruit. Wat is er nodig om de prestaties voor de volgende prolongaties te verbeteren? Leden ontvangen binnenkort een persoonlijke uitnodiging waarna aanmelden mogelijk is. |
|
|
Meer weten? |
We zullen regelmatig via deze updates terugkoppelen hoe het gaat. Zowel wanneer er iets te vieren is, als wanneer we met elkaar toch nog een tandje beter moeten presteren. Kijk intussen voor alle informatie over Contract Zekerheid op onze website. |
|
|
|
|
|