De door alle leden te gebruiken nieuwe versie van het VNAB opzeg format helpt bij een versneld en completer renewal proces. |
In de coassurantiemarkt wordt binnen het programma Contract Zekerheid gezamenlijk gewerkt aan het verkorten van de doorlooptijden van de polis afgifte. Dit betekent voor de klant dat er eerder zekerheid en duidelijkheid is over dekking en dat verzekeraars en makelaars efficiënter kunnen samenwerken. Een belangrijk hulpmiddel om de keten efficiënter te maken, is de zogenaamde ‘Opzeglijst incl. verlengingsvoorstellen’. Dankzij de feedback van de start- en klankbordgroep is een verbeterde versie tot stand gekomen waarover wij u in dit bericht graag nader informeren. LET OP! De nieuwe versie van de opzeglijst wordt in gebruik genomen vanaf de renewals met ingangsdatum 1 november 2023. Dit betekent dat alle partijen op 1 augustus de lijst in gebruik dienen te nemen. |
|
|
|
Hoe werkt het? |
- Uiterlijk drie maanden voor de polis vervaldatum levert de verzekeraar aan de makelaar per business line een overzicht van de polissen die (pro forma) worden opgezegd inclusief verlengingsvoorstellen. De verzekeraar gebruikt daar het gezamenlijk ontwikkelde VNAB format voor.
- De makelaar leest alle opzeglijsten in, matcht de opzeggingen met de interne prolongatielijsten en weet direct welke polissen aandacht behoeven en welke polissen eenvoudig verlengd kunnen worden.
- Twee weken vóór de polis vervaldatum levert de makelaar een lijst terug aan verzekeraars met daarin de stand van zaken op dat moment. Welke posten zijn akkoord, welke worden beëindigd en over welke polissen is men nog in onderhandeling. Deze eenmalige terugkoppeling over de renewalposten van de betreffende maand, vindt plaats náást de normale lopende contacten tussen broker en underwriter over een bepaalde polis.
Belangrijk is dat alle partijen zorgen voor algemene e-mailadressen per business line. Binnenkort verschijnt op deze pagina een document met daarin alle bij de VNAB bekende mailboxen van zowel makelaars als verzekeraars. Toevoegen of wijzigen van deze e-mailadressen kan via contractzekerheid@vnab.nl. Zie voor een gedetailleerde werkinstructie van het opzegformat het betreffende tabblad in het Excelformat. |
|
Wat is het voordeel voor verzekeraars? |
Dankzij de terugkoppeling van makelaars krijgen verzekeraars overzicht van de stand van zaken van de lopende portefeuilles. Momenteel wordt voor de polissen die akkoord zijn nog wel eens vergeten om tijdig terug te koppelen. Doordat dit overzicht beschikbaar is vóór vervaldatum, is eerder duidelijk hoe de portefeuille zich ontwikkelt. Beide partijen kunnen daardoor eerder, en dus meer gespreid, werken aan de opmaak en accordering van polissen. Het vraagt van verzekeraars dat zij het interne proces zodanig inrichten dat underwriters via de centrale lijst aangeven of en zo ja onder welke voorwaarden de polis doorloopt. Het individueel kenbaar maken van (pro forma) opzeggingen via e-mails of brieven is hiermee komen te vervallen. |
|
Wat is het voordeel voor makelaars? |
Makelaars hebben in één keer overzicht van de portefeuille voor de betreffende renewal periode en weten welke polissen aandacht behoeven. Klantgesprekken kunnen beter gepland worden en er ontstaat eerder duidelijkheid over de polissen die akkoord zijn en opgemaakt kunnen worden. Dit levert veel tijdwinst op voor zowel makelaars als operations units. Het betekent wel dat makelaars ervoor moeten zorgen dat de ontvangen lijsten eenvoudig kunnen worden ingelezen én dat zij aandacht moeten besteden aan het centraal terugkoppelen aan verzekeraars via het door verzekeraars gebruikte format. |
|
Het werkt alleen wanneer iedereen meedoet |
Een nieuw werkproces introduceren kost tijd. Niet iedere partij kan de werkwijze direct adopteren in de eigen organisatie. Het is goed om te realiseren dat het bovenstaande werkproces pas werkt, wanneer alle partijen deelnemen. Inmiddels zien we dat een deel van de verzekeraars de opzeglijsten al maakt en er steeds meer verzekeraars zijn die binnenkort op deze werkwijze overstappen. Er zijn ook verzekeraars die de stap nog moet zetten, maar we zijn er van overtuigd dat dit voor de volgende januari renewal gaat lukken. Aan makelaarszijde is nog aandacht nodig om de terugkoppeling te uniformeren. Er is nog tijd, dus probeer een kleine renewal periode te gebruiken om proef te draaien. Door de ontwikkeling van gestructureerde data, verdere digitalisering en end-to-end operational exellence, creëert de VNAB een meer efficiënte markt met ruimte voor het maatwerk van de beurs. In verlenging van het programma Contract Zekerheid, is de VNAB daarom gestart met de ontwikkeling van Co-polis. Meer weten? U leest er alles over op deze pagina. |
|
Meer informatie & contact |
Op onze website vindt u alles over Contract Zekerheid. Vragen of suggesties kunt u sturen naar contractzekerheid@vnab.nl. Ook kunnen wij helpen bij het presenteren van de principes en doorlooptijden in de eigen organisatie. De presentatie van de ALV is daarbij goed te gebruiken, maar mocht verdere hulp nodig zijn, dan horen wij dat graag. |
Collega's aan de verzendlijst toevoegen? Laat het ons weten! |
|
|
|
|
|
|
|
|
Extra hulpmiddelen |
Naast de nieuwe versie van het opzeg format, heeft de VNAB samen met de klankbordgroep ook twee nieuwe hulpmiddelen ontwikkelt:
- Een format voor verzekeraars om de contouren en daarna ook het concrete beleid kenbaar te maken.
- Duidelijke richtlijnen voor de risico-informatie die makelaars minimaal beschikbaar moeten hebben vanaf de zomermaanden.
Binnenkort informeren wij jullie over de nieuwe performance cijfers van de makelaars- en verzekeraarsleden en publiceren wij deze nieuwe hulpmiddelen. |
|
|
Meer weten? |
We zullen regelmatig via deze updates terugkoppelen hoe het gaat. Zowel wanneer er iets te vieren is, als wanneer we met elkaar toch nog een tandje beter moeten presteren. Kijk intussen voor alle informatie over Contract Zekerheid op onze website. |
|
|
|
|
|