Met de lessons learned van dit jaar op zak, bereiden we ons voor op de prolongatie van 2024 |
Bij een aantal leden is de januari prolongatie van 2023 nog maar nauwelijks gereed of de voorbereidingen voor januari 2024 dienen zich alweer aan. In deze nieuwsbrief schenken we aandacht aan de leden die hun prolongatieproces inmiddels hebben ingericht aan de hand van de afgesproken processtappen. Verder staan we stil bij de uitdagingen voor de leden waarbij dat nog niet het geval is. Ook geven we terugkoppeling over een aantal verdiepingssessies die hebben plaatsgevonden en delen we de agenda voor de tweede helft van het jaar. De (contouren) van het beleid worden steeds meer gecommuniceerd Voor de januariprolongatie 2024 is de eerste stap dat verzekeraars uiterlijk 1 juli de contouren van hun beleid delen met makelaars. RSA, HDI, Allianz, Corins, NN, Achmea, Baloise en Swiss Re hebben dit inmiddels gedaan. Complimenten! De volgende stap is 1 september. Verzekeraars communiceren uiterlijk op die datum de concrete invulling van hun beleid voor het nieuwe jaar. Raadpleeg onze hulpmiddelen op onze website voor het format. Een struikelblok voor diverse verzekeraars om 1 september te halen, is dat het beleid van hoofdkantoren en/of herverzekeraars op dat moment nog niet 100% bekend is. Dit geldt voor veel verzekeraars in de Nederlandse markt, maar het hoeft het delen van het lokale beleid niet in de weg te staan. Er kan natuurlijk een voorbehoud gemaakt worden voor eventuele aanvullingen vanuit het hoofdkantoor of herverzekeraars. Wanneer je aan je communicatie toevoegt op welk moment je het beleid verwacht, geeft dat duidelijkheid en inzicht voor de makelaars. Speciale dank aan de makelaars Schouten Zekerheid, Havelaar & van Stolk, VLC & Partners, Raetsheren van Orden, Meijers en Ecclesia voor de duidelijke berichtgeving naar de samenwerkingspartners over het delen van de contouren van het beleid in lijn met de Contract Zekerheid afspraken. |
|
|
|
Gestructureerd opzeggen: het nieuwe format Zoals in de vorige update is gecommuniceerd, wordt de nieuwe versie van de opzeglijst in gebruik genomen vanaf de renewals met ingangsdatum 1 november 2023. Dit betekent dat alle partijen op 1 augustus de lijst in gebruik dienen te nemen. Is er maar een enkele opzegging? Gebruik dan toch het format. Diverse makelaars hebben gewerkt aan het geautomatiseerd inlezen van de lijsten. Een uniform format is daardoor essentieel voor een efficiënter proces. Naast de startgroepleden streven in ieder geval ook alle klankbordgroepleden ernaar dat de opzeglijsten geleverd kunnen worden. Ook aflopende contracten horen, indien de intentie bestaat om ze te verlengen of op te zeggen, thuis op de opzeglijst. Zo voorkomen we dat deze contracten tussen wal en schip vallen. Let op! Wij hebben inmiddels pas van twee verzekeraars algemene e-mailadressen ontvangen, waar de makelaars de te retourneren portefeuilleoverzichten naar toe kunnen sturen. Toevoegen of wijzigen van e-mailadressen kan via contractzekerheid@vnab.nl. Op deze pagina zijn alle bij de VNAB bekende e-mailadressen te vinden. De afgelopen maanden hebben inzicht en verdieping opgeleverd Transport & de opzegtermijn Zoals in de vorige nieuwsbrief vermeld, heeft er een dialoog plaatsgevonden met leden uit de branche transport. Hieruit blijkt dat ook voor hen de opzeglijst goed werkbaar is. Wel was behoefte aan verduidelijking over het hanteren van de opzegtermijn van drie maanden. Hierover is met de Technische commissie transport afgelopen maand het volgende afgesproken: Contracttermijnen met klanten worden vooralsnog niet aangepast naar drie maanden. Wél wordt ook voor transport de opzeglijst met verlengingsvoorstellen drie maanden voor premievervaldatum door verzekeraars aan makelaars verstuurd. Hier hoort een voorbehoud bij t.a.v. eventuele excessen in het schadeverloop van klanten. Workshop MIS & Sanctieplatform In de zeer interessante workshop MIS/Sanctieplatform werd door 35 leden o.a. gesproken over het voorkomen van polis afwijzingen in e-ABS door tijdig de sanctiechecks uit te voeren en toe te voegen in het Sanctieplatform. Door goede rapportages in te richten, kan door ieder lid beter geanticipeerd worden en worden teleurstellingen voorkomen. Download hier de presentatie. Indien andere leden behoefte hebben aan een nadere toelichting, dan kan de sessie (online) herhaald worden. Update Co-polis Het project Co-polis krijgt steeds meer vorm. De presentatie die hierover gegeven is, vind je hier terug. Aan het einde van dit jaar zal er een update gegeven worden. Met elkaar maken we de coassurantieketen sterker! Daarom hebben we de komende maanden een aantal verdiepingssessies gepland. Hierbij zijn in ieder geval de 15 klankbordgroepleden en de 6 startgroepleden aanwezig. Mocht je niet tot deze groepen horen maar wil je toch graag deelnemen, stuur dan een mailtje aan contractzekerheid@vnab.nl.
- Engineering/Construction op 8 september van 10.00 uur tot 12.00 uur
- Property op 14 september van 10.00 uur tot 12.00 uur
- Financial Lines op 26 september van 12.00 uur tot 14.00 uur
- Liability op 28 september van 10.30 uur tot 12.30 uur
Ook komen de klankbord- en startgroep de komende maanden bijeen om branchebrede thema’s te bespreken. De bijeenkomsten duren van 10.00 uur tot 13.00 uur. 2. Vrijdag 1 september:
- Aanpak modernisering reglementen en protocollen VNAB; we werken aan een duidelijk VNAB compliance huis: afspraken maken, kennen en naleven. Dit betekent dat de komende anderhalf jaar bestaande protocollen en regelingen worden herschreven en anders gestructureerd worden. We willen deze koppelen aan ons coassurantie werkproces en toetsen dat graag bij de leden op werkbaarheid.
- Terugblik werkproces Contract Zekerheid: opzeglijsten en beleid ontvangen van alle verzekeraars? Risico informatie geüpdatet door makelaars? Waar staan we en welke uitdagingen hebben we de komende periode?
- Aflopende polissen casco en engineering: hoe gaan we hiermee om? Wellicht is een aanscherping nodig op het afgesproken proces van gestructureerd opzeggen.
3. Maandag 2 oktober:
- Premie-allocatie: hoe kunnen we met elkaar eerder klaar zijn en welke cijfers worden gebruikt?
- (Risico-)informatie klanten: hoe maken we de informatie goed beschikbaar voor verzekeraars?
4. Woensdag 15 november:
- Stand van zaken Co-polis
- Naverrekeningen: kan het eenvoudiger?
- Indexeren: kunnen we tot afspraken komen over de wijze van indexeren?
|
|
Dialoog NARIM-leden |
We gaan voor de tweede keer de dialoog aan met NARIM-leden over Contract Zekerheid. Ditmaal op donderdag 28 september. |
|
|
Meer informatie & contact |
Op onze website vindt u alles over Contract Zekerheid. Vragen of suggesties kunt u sturen naar contractzekerheid@vnab.nl. Ook kunnen wij helpen bij het presenteren van de principes en doorlooptijden in de eigen organisatie. De presentatie van de ALV is daarbij goed te gebruiken, maar mocht verdere hulp nodig zijn, dan horen wij dat graag. |
Collega's aan de verzendlijst toevoegen? Laat het ons weten! |
|
|
|
|
|
|
|
|
Extra sectievergaderingen |
Graag gaan wij op 22 september langer in gesprek met de secties makelaars en verzekeraars. Met als doel uitgebreider en inhoudelijker stil te staan bij ontwikkelingen in de coassurantiemarkt en bij de VNAB en haar leden. De uitnodiging verschijnt begin september. |
|
|
Algemene leden-vergadering |
Op maandag 4 december vind de tweede algemene ledenvergadering van dit jaar plaats. Lees meer |
|
|
|
|
|