Complimenten aan de zes startgroepleden: Aon, Meijers, Raetsheren, HDI, NN en Allianz laten een mooie ontwikkeling zien |
Recente cijfers laten verbetering doorlooptijden zien bij makelaars en verzekeraars Van alle op 1 juni in e-ABS verwerkte polissen met ingangsdatum 1 januari, was 77% op tijd aangeleverd door de makelaar. Dat wil zeggen binnen 60 dagen na ingangsdatum. Een lichte stijging ten opzichte van hetzelfde moment vorig jaar (74%). Verzekeraars hebben over dezelfde periode in 70% van de gevallen op tijd (binnen 5 werkdagen) gereageerd ten opzichte van 60% vorig jaar. Als markt zijn we daarmee iets sneller in het leveren van de polis en nota aan de klant; ook zijn in de eerste twee maanden van het jaar grotere aantallen polissen verwerkt dan vorig jaar. We zien de groei in performance vooral bij de startgroepleden, zoals zichtbaar wordt in onderstaande diagrammen. De conclusie die we durven trekken, is dat we de goede richting te pakken hebben. Tegelijkertijd is de inzet van de zes leden van het eerste uur niet voldoende om écht het verschil te maken. Daar hebben we de co van de coassurantie echt bij nodig. Makelaars overall |
|
Versnelling van resultaten door inzet 15 klankbordgroep leden |
Meer aandacht helpt dus bij het verbeteren van de resultaten. We hebben ca. 40 leden gesproken in rondetafels over het programma Contract Zekerheid. Daar bleek dat veel leden zich nog moeten verdiepen in de afspraken die gemaakt zijn over Contract Zekerheid. Er was wel duidelijk commitment om het beter te doen, het kost alleen tijd om de organisatie er helemaal klaar voor te maken. Maar we hebben sindsdien niet stilgezeten. Intussen is de klankbordgroep van 15 leden de afgelopen drie maanden hard aan het werk geweest en heeft invulling gegeven aan een aantal onderwerpen én nieuwe hulpmiddelen. |
|
Nieuwe hulpmiddelen van de klankbordgroep |
Naast interne stappen op het gebied van Contract Zekerheid, heeft de klankbordgroep dus ook gewerkt aan nieuwe hulpmiddelen. Na feedback van ook de stargroep, zijn deze hulpmiddelen vanaf nu beschikbaar voor alle leden.
- Een format waarmee het beleid van verzekeraars kenbaar gemaakt kan worden: zowel de contouren per 1 juli áls het concrete beleid per sub segment uiterlijk op 1 september. Zie hier het format.
- Een duidelijke richtlijn voor de risico-informatie die makelaars minimaal beschikbaar dienen te hebben vanaf de zomermaanden, zodat de verlenging geen onnodig oponthoud oploopt. Klik hier voor de details.
- Zoals eerder gecommuniceerd is er een nieuwe versie opgeleverd van de opzeglijst incl. verlengingsvoorstellen. Intussen is er ook een overzicht van bij de VNAB bekende e-mailboxen van makelaars gepubliceerd. Graag verzamelen wij ook de e-mailboxen van verzekeraars. U kunt dit aan ons doorgeven via contractzekerheid@vnab.nl. Ook hebben de makelaars uit de klankbordgroep toegezegd de terugkoppeling via dezelfde lijst te zullen doen. Goed nieuws dus!
|
|
Een waardevol gesprek met de sectie transport/marine |
Om beter te begrijpen wat de specifieke aandachtspunten per branche zijn, is een eerste verkenning gedaan met een aantal leden uit de sectie transport. In deze groep is de opzeglijst besproken, waarbij bleek dat er geen aanscherpingen in deze lijst nodig zijn voor deze specifieke branche. Wat nog wel aandacht nodig heeft, is het aantal maanden opzegtermijn dat geldt voor transport. Nu is dat vaak twee maanden, waarbij we graag branchebreed de drie maanden aanhouden. Vervolg van dit gesprek vindt plaats in de Technische commissie Transport eind juni. De startgroepleden hebben afgelopen jaar overigens ook voor transport zoveel mogelijk drie maanden opzegtermijn aangehouden en dat is goed verlopen. |
|
Ontbreken juiste sanctieonderzoeken vaak reden voor afwijzen polis |
Bij het plaatsen van een polis in e-ABS is het van belang dat altijd een nog geldig sanctieonderzoek gekoppeld wordt aan de nieuwe polis. Dit gaat helaas nog regelmatig niet goed waardoor een polis wordt afgekeurd door verzekeraars. Om te helpen bij het juist gebruiken van het Sanctiepl@tform is door de VNAB een aantal stroomschema’s ontwikkeld. Met deze stroomschema’s kan stapsgewijs gevolgd worden wat u moet doen als u een onderzoek uitvoert in het Sanctiepl@tform. U vindt het stroomschema sanctieonderzoeken op onze supportpagina help.vnab.nl. |
|
De volgende stappen |
De komende maanden zetten we concrete, verdiepende stappen, zodat het resultaat de komende prolongatie over een bredere groep verbetert. Denk daarbij aan:
- Het bekendmaken en adopteren van de door de klankbordgroep opgeleverde hulpmiddelen
- Organiseren van workshops rondom gebruik Sanctieplatform en managementrapportages (MIS)
- Samenbrengen van startgroep en klankbordgroep voor verdieping van de dialoog
- Focus op realisatie doelstellingen en oplossen bottle necks per business line
- Verdieping op centrale thema’s als allocaties, indexering en proces van inspecties/updaten risico-informatie
En natuurlijk de start van het project Co-polis, waarbij met acht leden de automatisering van ons werkproces verder tot stand wordt gebracht. Klik hier voor de eerste nieuwsbrief over dit project. U kunt zich dan ook direct aanmelden om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen. |
|
Presentatie ALV en sectievergaderingen (5 juni 2023) |
Tijdens de algemene ledenvergadering en de sectievergaderingen is op 5 juni uitgebreid stilgestaan bij de resultaten én de stappen die nog gezet moeten worden om het einddoel te bereiken. Benieuwd naar de presentaties?
|
|
Meer informatie & contact |
Op onze website vindt u alles over Contract Zekerheid. Vragen of suggesties kunt u sturen naar contractzekerheid@vnab.nl. Ook kunnen wij helpen bij het presenteren van de principes en doorlooptijden in de eigen organisatie. De presentatie van de ALV is daarbij goed te gebruiken, maar mocht verdere hulp nodig zijn, dan horen wij dat graag. |
Collega's aan de verzendlijst toevoegen? Laat het ons weten! |
|
|
|
|
|
|
|
|